
Aptauja: Teju puse patērētāju Latvijā čipsu plauktā meklē jaunas garšas
Gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju jeb 48%, kuri regulāri patērē sāļās uzkodas, veikalu plauktos meklē jaunas un izteiksmīgas garšas, liecina “Ādažu” čipsi un “Norstat” veiktās aptaujas dati.* Izvēli bieži nosaka vēlme izmēģināt ko jaunu – garšā intensīvu, interesantu un uzticama zīmola radītu. Jaunas garšas veikalu plauktos nenonāk nejauši – to izstrāde prasa rūpīgu plānošanu, tirgus izpēti un vairāku posmu inovāciju procesu.
Stabilitāte un elastība: Latvijas patērētāja garšas profils
Lai arī gadu gaitā Latvijas patērētāju iecienītākās garšas palikušas nemainīgas – klasiskie čipsi ar sāli, krējums un sīpoli, tomāts, dilles un siers, pētījumi rāda, ka interese par jaunumiem pieaug. Teju puse patērētāju norāda, ka veikalā viņus interesē tieši jaunumi, pietam, drīzāk no zīmola, kuram uzticas.
Vidēji pircējs, izvēloties čipsus, apsver trīs līdz četrus dažādus zīmolus, kas norāda – cilvēki neaprobežojas tikai ar vienu favorītu, bet aktīvi salīdzina un izvēlas produktus atbilstoši piedāvājumam.
Vienlaikus dati rāda, ka pieaug patērētāju interese par produktiem ar uzsvaru uz ilgtspēju – patērētāji izvērtē gan sāls un tauku saturu, gan izmantoto eļļu veidu un to, vai produktā nav mākslīgu garšas pastiprinātāju.
No idejas līdz iepakojumam: kā top jaunās garšas?
“Jaunu produktu radīšana nav spontāns solis – tas ir stratēģisks un metodisks darbs, kurā apvienojas patērētāju uzvedības analīze, tirgus dinamika, izejvielu specifika un garšas inovācijas. Jauna garša nereti prasa vairāk nekā gadu, sākot no koncepcijas izstrādes līdz nonākšanai pie patērētājiem. Radīt garšu, kas ieinteresēs patērētāju, ir laikietilpīgs un sarežģīts darbs, turklāt jāņem vērā, ka veikalos plauktu lielums ir ierobežots, tādēļ nevaram ražot visu un lielos daudzumos. Ja saražojam kaut ko jaunu, ir jābūt pārliecībai – tas ir tas, ko patērētājs vēlas! Pie līdzīga secinājuma nonācām radot jaunāko pamata sortimentā esošo kartupeļu čipsu garšu – čili un citruss. Apzinājāmies, ka asās garšas ir patērētāju vēlme, savukārt mūsu sortimentā tādas nebija. Tā bija iespēja, kas jāizmanto!” uzsver SIA “Orkla Latvija” Komunikācijas un ilgtspējas vadītāja Laura Bagātā.
Garšas izstrādes process sākas ar globālu un reģionālu tendenču izpēti, kam seko konkrētās produkta specifikācijas definēšana. Nākamajā posmā inovāciju komanda izstrādā produktu laboratorijā, balstoties uz izvēlēto garšas profilu. Jaunais produkts tiek validēts patērētāju testos, kas ļauj novērtēt gan garšas potenciālu, gan iespējamo pieprasījumu. Uzticoties patērētājiem, zīmols pierāda, cik būtiska ir gan patērētāja izvēle, gan garšas gaume. Tikai pēc šīs validācijas tiek pieņemts lēmums par produkta ieviešanu tirgū. Tā, piemēram, 2024. gada sākumā “Ādažu” sortimentā nonāca jau minētā jaunā garša “Čili un citruss”, kas apvieno pikantu asumu ar citrusīgu svaigumu – virziens, kas līdz šim nebija pārstāvēts zīmola portfelī, taču atbild uz augošo patērētāju interesi par asākām un drosmīgākām garšām.
Garšu attīstībā tiek paredzēts arī riska faktors. Dažkārt ideja praksē nesasniedz vēlamos kvalitātes rādītājus – piemēram, garšviela var nevienmērīgi pārklāt kartupeļu čipsi vai savelties kunkuļos paciņas apakšā. Citos gadījumos izaicinājums slēpjas izejvielās – piemēram, sarkanie un zilie kartupeļu čipsi tika izņemti no sortimenta, jo ražošanā izmantotie kartupeļi ir grūti audzējami Latvijas klimata apstākļos. Kā norāda L. Bagātā, tieši zīmola konsekventā pieeja inovācijai – izpēte, testēšana, kvalitātes kontrole un pielāgošanās tirgum – ir tā, kas ļauj “Ādažu” čipsiem saglabāt patērētāju uzticību un būt iecienītākajam sāļo uzkodu zīmolam Latvijā.
Būtiski ņemt vērā arī patērētāju dažādos ikdienas uzkodu paradumus. Nupat tika publicēts pētījums par Latvijas iedzīvotāju iecienītākajiem augu produktiem. Tie ir produkti, kas ir draudzīgi vegānajam uzturam un ir laba alternatīva dzīvnieku izcelsmes produktiem. Šajā produktu topā, kategorijā “Uzkoda” godalgoto 2. vietu ieguva arī “Ādažu” čipsi ar čili un citrusa garšu, kas tikai pierāda jauno garšu nepieciešamību patērētāju ikdienas izvēlēs.
*Norstat Express pētījums par sāļo uzkodu kategoriju Latvijā, 2023
Papildu informācijai:
Laura Bagātā
Komunikācijas un ilgtspējas daļas vadītāja
SIA “Orkla Latvija”
E-pasts: laura.bagata@orkla.lv
Mobilais tālrunis: +371 26115666
www.orkla.lv