5f88424c-2274-44bb-b0aa-5faa596f142c-1024x727-1-aspect-ratio-16-9

“ORKLA LATVIJA” VALDES PRIEKŠSĒDĒTĀJS TOMS DIDRIHSONS INTERNETA ŽURNĀLĀ “IBIZNESS” STĀSTA PAR E-VEIKALA IZVEIDOŠANU

Beidzamajā laikā vērojama tendence, ka vairāki Latvijas uzņēmumi veido paši savus interneta veikalus, kuros par izdevīgām cenām piedāvā iegādāties savu produkciju. Viens no šādiem stāstiem ir arī “Orkla Latvija”. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Toms Didrihsons “iBiznesam” stāsta, cik vienkārši vai sarežģīti ir izveidot savu e-veikalu.

Kādas priekšrocības pircējiem sniedz paša ražotāja e-veikals?

Lielākā priekšrocība mūsu pircējiem ir plašais “Orkla Latvija” produktu klāsts (ap 600 produktu vienības), jo šobrīd vienuviet izvēlei tiek piedāvāti deviņi mūsu vietējo zīmolu un sešu pārstāvēto zīmolu produkti, turklāt varam arī lepoties ar tādiem vēsturiskiem un tautā iemīļotiem zīmoliem kā “Laima”, “Selga”, “Staburadze”, “Spilva”, “Ādažu Čipsi”, “Everest”, “Latplanta”, “Gutta” un citiem.

Tāpat kā vienu no galvenajām priekšrocībām gribētu minēt iespēju iegādāties produktu jaunumus pašiem pirmajiem. Tiklīdz jauns produkts tiek laists klajā, e-veikals ir pirmā vieta, kur šo produktu iespējams iegādāties. Un tā kā gada laikā laižam klajā vairāk nekā 100 jaunu produktu vienības, tad katru nedēļu varam piedāvāt ko jaunu.

Ne mazāk svarīga priekšrocība ir tā, ka esam sasniedzami ikvienam Latvijas iedzīvotājam, jo puse no mūsu e-veikala klientiem ir Rīgas un Rīgas reģiona iedzīvotāji, otra puse pirkumu piegādes tiek veiktas uz dažādām Latvijas vietām, pat ļoti tāliem reģioniem, piemēram, Roju, Aglonu, Priekuļiem, Lubānu, Jūrkalni utt. Īpaši izteikti šo tendenci varēja redzēt jūlijā un augustā, kad cilvēki atpūtās laukos, jūras piekrastē un izvēlējās pirkumu piegādi uz vasaras mājām. Ar e-veikala izveidi varam nodrošināt, ka mūsu produkti tiek nogādāti uz tādām Latvijas vietām, kur vietējā veikaliņā ir ļoti šaurs mūsu produktu sortiments, līdz ar to mūsu produktu iegādes iespējas ir ierobežotas.

Tāpat mūsu internetveikals ir pievilcīgs ar to, ka tajā iespējams smelties idejas un iedvesmu sadaļā “Receptes”, kā arī izvēlēties jau sapakotas dāvanas – produktu komplektus saviem tuvajiem un mīļajiem, klāt pievienojot izvēlētu bezmaksas kartīti.

Vēl gribētu uzsvērt to, ka “Orkla Latvija” ilgtspējīgas stratēģijas īstenošanai esam apņēmušies sasniegt konkrētus mērķus un arī e-veikala darbība tika izplānota saskaņā ar mūsu apņemšanos strādāt ilgtspējīgāk. Tā, piemēram, mūsu iepakojums ir dabai draudzīgs (kartona kastes un papīra maisi), izvairāmies arī no izdrukām – rēķinus pircējiem sūtam e-pastā, arī mūsu iekšējās procedūras e-veikala apkalpošanā ir digitālas un maksimāli automatizētas.

Kādas ir priekšrocības un trūkumi, veidojot pašiem savu e-veikalu?

Lai izveidotu e-veikalu, izmantojām “Shopify” platformu, bet liela priekšrocība viennozīmīgi ir mūsu profesionālā komanda, jo nepieciešamās kompetences mums ir pieejamas uzņēmuma iekšienē. Iesaistīt vajadzēja darbiniekus gandrīz no visiem departamentiem. Bija nepieciešams sagatavot gan e-veikala vizuālo noformējumu, saturu, sortimentu un cenas, gan arī mārketinga aktivitātes. Citiem mazumtirgotājiem, veidojot savu internetveikalu, tā ieviešanas un sagatavošanas process noteikti ir daudz ilgāks un darbietilpīgāks, iesaistot ļoti daudz sadarbības partnerus. Tāpat viena no mūsu galvenajām priekšrocībām e-veikala izveidei ir mūsu “Laimas” saldumu veikali jeb mazumtirdzniecības tīkls uz kura pamata veidojām internetveikalu. Bez mazumtirdzniecības tīkla un pieredzes būtu sarežģīti nodrošināt komplektāciju un piegādes gala patērētājiem.

Pie trūkumiem vienlaikus ar priekšrocību varu minēt atkal sortimentu, jo, lai gan mūsu sortiments ir plašs, tomēr šobrīd “Orkla Latvija” nepārstāv tādas pārtikas kategorijas kā svaigie augļi, dārzeņi, piena produkti. Tas nozīmē, ka mēs piedāvājam iegādāties tikai tos produktus, ko paši ražojam un pārstāvam.

Kāpēc tieši tagad parādās tendence iepirkties e-veikalā?

Līdz ar pandēmiju patērētāju paradumi ir krasi mainījušies, redzam, ka veikali tiek apmeklēti retāk, ir pircēju grupa, kas iepērkas tikai interneta vidē.  Arī mūsu mērķis ir iet līdzi laikam un piedāvāt ērtus risinājumus mūsu pircējiem. Tajā skaitā arī mums pašiem strauji bija jāmaina domāšana un pieeja, piemēram, ja šobrīd degustācijas veikalos neorganizējam, meklējām veidu, kā iepazīstināt mūsu produktu patērētājus ar jaunajiem produktiem, īstenojam degustācijas caur mūsu e-veikalu. Vienlaikus saņemt dāvanā arī kādu no jaunākajiem “Orkla Latvija” produktiem ir patīkams pārsteigums, saņemot savu pirkumu. Esam elastīgi savā pieejā un plānos, pielāgojamies mūsu pircējiem un ārējiem apstākļiem. Redzam, ka iepriecināt sevi, draugus, kolēģus un radus vēlas ikviens, jo ar mūsu internetveikala starpniecību ļoti daudz pircēju pirkumus veic kādam citam, proti, iegādājas produktu grozu vecākiem, kurus sanāk retāk apciemot, kādam tuvam cilvēkam, izsakot komplimentu ar saldu konfekšu kārbu, kā dāvanu Tēva dienā utt. Tāpēc jau drīzumā esam gatavi piedāvāt Ziemassvētku produktu klāstu, jo dinamiskajā darba ikdienā vēlamies atvieglot dzīvi mūsu pircējiem, piedāvājot dizaineru izstrādātus dāvanu risinājumus.

Cik viegli vai grūti ir izveidot e-veikalu un uzsākt šāda veida tirdzniecību?

Viegli un grūti vienlaikus, jo jāievēro visas likumdošanā noteiktās prasības, tajā pašā laikā jārada tāds e-veikals, kurā būtu patīkami, ērti un ātri iepirkties. Šobrīd rit trešais e-veikala mēnesis, un mēs turpinām mācīties katru dienu. Pirmajā vietā ir pircējs un viņa ērtības. Ir ļoti patīkami dzirdēt labas atsauksmes, tas motivē strādāt tālāk.

Vai mazumtirdzniecības pieredze ar “Laimas” saldumu tirdzniecības veikaliem noderēja?

Viennozīmīgi palīdzēja tas, ka mums jau ir savs mazumtirdzniecības kanāls, datu bāze un uzskaites programmas, kas atviegloja sortimenta datu bāzes un cenu politikas sagatavošanu. Tallinas ielas “Laimas” saldumu veikalā esam izveidojuši internetveikala pirkumu saņemšanas punktu tiem pircējiem, kuri vēlas pirkumu izņemt sev ērtā laikā veikala telpās. Nākotnē plānojam paplašināt pirkumu saņemšanas vietas “Laimas” veikalos. Šādu servisa iniciatīvu atbalsta arī vairāki tirdzniecības centri, kuros mums ir savi veikali.

Cita starpā, strādājot pie sava e-veikala izstrādes, paralēli ieviesām virtuālos veikalus “Wolt” un “Bolt” aplikācijās, kas arī deva savas mācības un palīdzēja lēmumu pieņemšanā, strādājot jau pie sava e-veikala.

Vai patērētāji to gana labi izmanto?

Mēs esam projekta sākuma stadijā, tomēr jau tagad redzam, ka mūsu patērētājam jādod kaut kas unikāls, izdevīgs vai interesants, lai spētu konkurēt pietiekami spēcīgajā internetveikalu vidē. Patērētāji ļoti labprāt izmanto akcijas un kampaņas piedāvājumus, ko šobrīd piedāvājam ik nedēļu, ļoti pozitīvas atsauksmes ir par iespēju personificēt pasūtījumu ar kartīti. Redzam, ka patērētāji labprāt izmanto iespēju saņemt pasūtījumu ar bezmaksas piegādi. Tāpat pircēji ir ieinteresēti nogaršot mūsu jaunos produktus, piemēram, nedēļā, kad sākām piedāvāt “Ādažu Čipsus” ar mārrutku garšu, tie bija populārākais pārdotais produkts. “Spilvas” produktu kampaņas laikā izteikti bija lieli ģimenes pirkumi. Tāpat redzam, ka ir jau pietiekami daudz pircēju, kas šo trīs mēnešu laikā pasūtījumus veikuši atkārtoti un pat 3-4 reizes.

Kā un kur reklamēt savu e-veikalu?

Mūsu pieredze šobrīd ir tikai ar digitāliajiem kanāliem, kas strādā ļoti labi. Profesionāli mērķētas sociālo tīklu kampaņas, influenceru iesaiste, esošo kanālu (piemēram, tīmekļvietņu) un preses relīžu iesaiste ir tas, kas veicina plūsmu uz veikalu. Nākamais uzdevums, kad apmeklētājs ir nonācis līdz e-veikalam, ir izcila pieredze, kas nozīmē gan lielisku sortimentu, gan ērtu iepirkšanās pieredzi, gan dažādus īpašos piedāvājumus, kāpēc iepirkties tieši šeit. Tas ir komplekss pasākums, nepietiek vien ar e-veikala reklāmu un konstantu plūsmu uz e-veikalu. Uz pircēju vērstai attieksmei un profesionalitātei jābūt katrā no ķēdes posmiem – sākot ar brīdi, kad apmeklētājs par e-veikalu uzzina, un beidzot ar piegādāto preci un apmierinātību par visu procesu.

Vai saskārāties ar kādām kļūdām, izaicinājumiem?

Mācāmies katru dienu. Ar katru jaunu kampaņu, akciju saprotam, kā rīkotos nākamreiz. Ir dažādi secinājumi, piemēram, tas, ka pirmā ir iesildošā kampaņas diena, apjoms parādās 2-3 dienā, tāpēc kampaņai vajadzētu ilgt vismaz 4 dienas. Jābrīdina kurjeri par katru potenciālo apjoma palielinājumu, lai arī tie būtu gatavi paaugstinātam pasūtījumu skaitam, jo ir būtiski pasūtījumus nogādāt laikā. Sociālo tīklu kampaņu komunikācijai testējam dažādus vizuāļus – ja pirmajā dienā redzam, ka klikšķu uz e-veikalu, mūsuprāt, ir par maz, pievienojam otru vizuāli, taisām A-B testu. Ja arī tas nestrādā, pievienojam vēl trešo variantu. Dažreiz tikai trešais variants ir īstais. Jāmāk izkāpt no saviem rāmjiem, pieņēmumiem un subjektivitātes, būt atvērtiem eksperimentiem! Šis, mūsuprāt, ir svarīgākais nosacījums veiksmīga e-veikala izveidei. Tāpat ļoti būtiski ir uzklausīt katru atsauksmi – katra klienta viedoklis ir svarīgs!